JAZZ
HOUDT
JONG
En daar waren ze weer, witgekuifd (m&v), soft-boppend op een door de brandweer goedgekeurd aantal klapstoeltjes: onze vaste aanhang bij de maandelijkse jazzconcerten. De parkzaal was wederom uitverkocht. Organisator/buurvrouw Fleurine zat ‘in kleermaker’ op een tafel, ‘Lady-of-the-house’ Herma met de koffiedames meezingend op een ‘blind’ rijtje stoelen in de gang.
Op het podium ditmaal zangeres Deborah J. Carter – globalist pur sang: USA, Hawaii, Japan – maar al 30 jaar ingevangen door haar cellobassende man Mark Zandveld. Zij had voor dit optreden een keuze gemaakt uit een aantal ballads van The Beatles die door Lennon/McCartney voor de in Hoorn (NH) woonachtige diva op het lijf geschreven bleken te zijn; een vorm van close harmony die letterlijk bij de eerste rijen op schoot kwam.
Vorige maand stond Susanne Alt hier een stevig partijtje saxofoon te blazen, door mij abusievelijk verdacht van een artiestennaam, maar zij bleek gewoon van Duitse origine… ofwel Juffrouw Oud. Alweer een vrouw dus, en zo houden we het dit seizoen grotendeels, want als je volgens Fleurine een vrouwelijke bandleider boekt dan krijg je er vrijwel altijd 3 top-mannen bij. Terwijl bij de heren die kleine 25% jazzvrouwen aan de kant blijven staan; en dat mag ook wel eens worden gezegd! Vandaar op WA vrouwen in de hoofdrol.
Maar niet alles is koek en zopie bij ons ‘Loosdrecht aan de Amstel’ want ijzige BTW-, inflatie-, en Cultuursubsidiestop- wolken dreigen aan de horizon. Hierdoor zijn we genoodzaakt de entreeprijzen te verhogen (mini-enquete volgt) .
We gaan de komende maanden gestaag door met een zo breed mogelijke variatie. Want op ons Oosterse kleedje (dat niet alleen al te wilde drummers dempt, maar u ook – naar verluidt – meeneermt op een Magische Reis van meer dan een uur) zijn al te horen geweest: Beatles-jazz van Deborah J. Carter, eigen composities van pianist Eric Verwey met mondharmonica-speelster Hermine Deurloo, Surinaamse Vibes van Ronald Snijders, Swing Jazz van Alexander Beets & Ellister van der Molen, Sonic Jazz van Anna Serierse en Gijs Idema, Manouche Jazz van Eva Scholten, Joh. S. Bach Jazz van Dasha en Peter Beets, alsmede Soul Jazz van Carmen Gomes; sommigen komen vers van het conservatorium!
Nog te verwelkomen: American Songbook van Thaïsa Olivia, Hardbop van de jeugdige Damien Mehldau, Ella & Louis Songbook door Graziella Hunzel Rivero, vocalist Sara Bax omringd door etherische foto’s, alsook Braziliaanse en eigen composities van onze Fleurine zelf.
Op de vraag wat haar motiveert, zegt zij: ‘De rode draad is: er wordt geïmproviseerd. Het publiek op Wester-Amstel krijgt de Cream of the Crop van de Nederlandse Jazz. En daardoor een unieke ervaring met telkens nieuwe smaken. Zo ontstaat er tegelijkertijd een gezellige maandelijkse gemeenschap die in het nieuwe jaar trouwens weer zal kunnen genieten van Kunst aan de muur. En – over smaken gesproken – we organiseren wellicht ook nog een wijnproeverij!’
En hopelijk kunnen we dan de stoelen, zoals eerder dit jaar, weer eens buiten zetten. Meer beenruimte, het prieel als een grote klankkast en een opmerkelijke dialoog tussen de musici en de plaatselijke vogelwereld.
Niets van al dit moois is natuurlijk mogelijk zonder de inzet van onze vrijwilligers en de vaste Jazz-crew bestaande uit: Herma, Taylor, Bibi, Ank, Joke, Lucie, Larry, Carla, Ruud, Fleurine, and Abhi. Verdere informatie – over bijvoorbeeld hoe vrijwilliger te worden – op onze website wester-amstel.nl waar ook een link staat naar de kaartverkoop van alle concerten.
Tekst en foto’s: Ruud Vrielink